fredag 11 mars 2011

SNYGG STENLÄGGNING UTOMHUS


Bild Andres Remy Arquitectos

Fick en länk från en arkitektkollega F, och måste lägga in detta! Jag som är fullkomligt såld på carrara marmor, min största material-kärlek för tillfället :) Ibland lite vitt, ibland lite grått, ibland mycket ådring, ibland lite, passar till allt, snyggt jämt. Här har man stenläggning i trädgården i den högre skolan, så arkitektoniskt snyggt så man bara smäller av. Men man kan finna inspiration i även de mest avancerade saker! Till att börja med måste man inte lägga marmor (håller dessutom inte i vårt klimat) utan väljer naturligtvis en sten som mår naturligt bra utomhus på våra breddgrader som exempelvis våra egna graniter eller kalkstenar. Jag älskar hur de olika planen av stenläggning skiktar ned i trädgården. Som gigantiska trappsteg. Man skulle kunna simulera denna look genom att ha "trappkanter" utmed framkanterna, och vanlig stenläggning i de stora fälten. Så här kan man ju bygga med altandäck också, om man har en stor trädgård och söker lite arkitektoniskt liv med olika rumsmiljöer för utemöblemanget.



Vi har också stenläggning på framsidan av vårt hus, för det känns mer "entre-igt" - och har trädäck mot trädgården på baksidan.


Snygg detalj med mellanrummet mellan de två skikten.



Glöm inte lite spännande materialmöten även i trädgården. Gräs möter grus möter sten här ovan. Ursnyggt!

4 kommentarer:

  1. Äsch, skrev en lång kommentar och så lyckades jag "tappa bort den"...
    Grymmt snyggt! Både huset och trädgården. Jag skulle kunna flytta in på momangen :) Har en dröm om ett hus där balkongen liksom är inbyggd i ena hörnan av huset, sådär som på första bilden ovan. Tänk vad härligt att sitta där i kvällssolen, med värme från husets väggar och ombonat under taket, mysigt.
    De stora stenläggningarna i olika nivåer är underbara, så enkelt på ett sätt men det säger ändå så mycket. Tack för inspirationsbilderna!

    SvaraRadera
  2. Vill bara tillägga att din blogg är verkligen en av mina favoriter! Tack för alla fina inlägg du gör!
    KRam Linda

    SvaraRadera
  3. TACK själv :) Allt för trogna läsare :)))

    SvaraRadera
  4. Jaaa tack! Där vill jag bo!

    SvaraRadera