lördag 17 september 2011

VITT, STOCKHOLMSVITT, KRITVITT OCH GLANSER...



NYARE INLÄGG FINNS ATT LÄSA OM LJUSGRÅTT; HÄR.


Härliga Lördag! Skinande sol och skinande rent hemma, lite lördagsgodis och därmed skinande nöjda barn också. Apropå skinande, så fick jag en frågan om det här med vitt, stockholsvitt och kritvitt. Frågan gällde att det "alltid rekommenderades 0502-Y", och så kom jag här och hade kritvitt hemma? :) Så jag ska räta ut frågetecknen kring vitt idag. 0502-Y - eller Stockholmsvitt, ibland Antikvitt som det heter i folkmun - är en vit färg med lite svärta (5% svart färg i pytsen) och så lite lite gult (dvs man har även blandat i gult färgpigment i pytsen). Denna färg var den gamla standarden (innan 2007 skulle jag säga) när man "målade vitt" hemma. Innerdörrstillverkare, för-målade golvlister, många köksluckor, Ikea följde den standarden. (Ikea har idag både antikvita köksluckor och den mer kritvita.) Den kritvita är egentligen inte heller kritvitt, den har lika mycket svärta (5%) men inget gult pigment. Det som gör att det ser antikt ut. Den kritvita kulören heter 0500-N. Detta är en kulör som har lika mycket svärta (dvs 5% svart pigment) men inget gult eller annat färgpigment alls! Dvs Neutral. Så 0500-N som jag har hemma (OBS! Gammalt inlägg så detta är mitt förra hem...) är "lika mörkt eller lika ljust" vitt som den gamla hederliga Stockholmsvita, men utan det gula. Ovan ser du 0500-N väggen i vardagsrummet.




Varför har jag valt bort det gula då? Jo, detta för att andra material/färger smittar av sig på vita väggar via dagsljuset. Möbler, mattor, väderlek - allt kan inverka på den vita upplevelsen. Och jag ville inte ha mer gult än det gula golvet redan hade. Idag är 0500-N den nya standardvita (som ersatt den mer klassiska varma vita 0502-Y) när målare "målar vitt". Köksluckor brukar bero på om det är en modern look (nya vita standarden) eller en allmoge look (som gärna behåller Stockholmsvit). Men - den ofärgade vita är långt ifrån kritvitt, som skulle motsvara 0000. Det skulle vara självlysande Tippex och det kan nog ingen bo i utan solglasögon :)



Och på din sista fråga - hur fungerar det med barn... Jo, det fungerar bra. Då ska man tänka på en annan sak - glansen! Har du en avtorkningsbar glans är det lättare att sköta väggar där barn kladdar ned. Normal vägg-glans är GL 7, dvs väldigt matt. På barnrumsväggarna har jag också glans 7, och det fungerar bra hos oss. Den är ju som jag resonerat om alltså inte ljusare vit, bara "icke-gul". Men i hall och kök där man vill kunna torka väggen kan man gå upp till glans 20 på väggen. 




För att göra det riktigt enkelt har jag dessutom i hallen ett annat materialval! Med blöta geggiga dagisbarn, stor hund och ibland en barnvagn som följer med in så har jag bröstpanel i hallen. För den kunde jag ju måla med snickerifärg som har glans 40, så här kan man torka hur mycket man vill :)

Det var det om vitt. Det är kanske inte bara bara, men det är därför proffsen finns till hands att fråga ;) Hoppas du blev nöjd med ditt svar. Trevlig lördag önskar jag alla läsare!



PS Takvitt , vit färg för taket, är vitare nyans än väggstandarden. Det är 0300-N (alltså bara 3% svart i färgen) och det är för att man just ska ha så vitt upptill i taket att det lyfter lite. Glansen i taket är helmatt. Typ GL3.



50 kommentarer:

  1. Tack för ditt svar, det var mycket bra. Det enda jag saknar är golvfungeringarna, du kanske skulle kunna göra ett inlägg om det med och förutom det jag undrade om alla gråbrytningar och golv i 0500-N ta med lite allmänt om att måla trägolv och då färgval i synnerhet?

    SvaraRadera
  2. Hej igen :) Glad att du blev nöjd med väggfärg diskussionen. För golvfärg har jag skrivit dessa inlägg tidigare

    http://studiokarin.blogspot.com/search/label/F%C3%84RG

    http://studiokarin.blogspot.com/2011/08/golvet-ar-fardigmalat.html

    http://studiokarin.blogspot.com/2011/04/malad-ekparkett.html

    Kika där. Men jag ska definitivt titta lite mer på att göra inlägg om färgval, och grått i synnerhet :)

    Vänligen
    Karin

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Tack för jätte bra info!!
    Super intressant och kul att läsa.
    Vänligen,
    Lena

    SvaraRadera
  4. Jag kikade igenom länkarna och på ett ställe nämnde du ungefär att du gillade springorna för att det ser levande ut och hade nästan kunnat misstas för ett målat plastgolv annars. Hur är det med att måla annat än trägolv? Fungerar det bra att måla en skruttig plastmatta för att förlänga livslängden på den eller få det att se lite snyggare ut? Hur snabbt och fult slits det?

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vilket bra inlägg om färg. Vi håller precis på och väljer "vit" till vårt husbygge och har nu valt 0500-N till alla innerväggar. Men hur har du resonerat kring de färdigmålade listerna, dörrkarmar och innerdörrar som i vårt fall dessvärre endast går att få i 0502-Y. Har du målat dessa i 0500-N eller hur löste du detta?

    SvaraRadera
  6. Hej, osis att de leverantörer ni valt har 0502-Y dörrar, de är allt som oftast 0500-N nu... Det finns tre alternativ du kan göra

    1. Måla lister själva och lämna in dörrarna för omlackering i den nyans ni vill ha. Snyggast och proffsigast resultat.

    2. Måla lister och dörrar själva. Det gjorde jag, så jag har penselmålade dörrar hemma. Fint resultat, men kom ihåg att det ser handmålat ut.

    3. Lämna det i 0502-Y. Det blir nyansskillnad mot väggarna, men låt i alla fall foder och lister vara samma som dörrarna så slipper dörrarna stå som solitärer i annan färg.

    Lycka till!

    Karin

    SvaraRadera
  7. Hej och tack för ett bra inlägg! Vi har också bestämt oss för 0500-N som väggfärg, men funderar nu på nyans på lister, dörrar och fönsterkarmar. På dina bilder ser det ut som om det är en aningen mörkare nyans, stämmer det eller har du även målat lister, dörrar och fönsterkarmar i 0500-N?

    Tack för hjälpen!
    Vänligen,
    Susanne

    SvaraRadera
  8. Hejsan,

    Vi har också detta problem. Vi har precis köpt hus och nu skall vi välja väggfärg. Alla lister, dörrkarmar, innerdörrar och fönsterkarmar är målade i NCS S 0502-Y. Köksluckorna är målade i NCS S 1002-Y. Vilken färg bör vi då ta på väggarna? Jag gillar verkligen inte "Stockholmsvitt" ( 0502-Y ). Men hur skulle det se ut med 3 olika nyanser av vitt i hemmet? Stockholmsvitt på alla lister mm, S 1002-Y på köksluckorna, och NCS S 0500-N på väggarna? Jag behöver verkligen hjälp :) Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  9. Hej Susanne, ja, jag har samma nyans på listerna, allt är 0500-N. Men listerna var förmålade i 0502-Y från bygghandeln, och bara målade en gång, så det är en liten liten nyansskillnad...

    Anonym, jag tycker ni ska ta 0500-N på väggarna ändå, antingen blir alla snickerier (lister, dörrblad och karmar) ok mot detta, men det kan också upplevas slitet. Men det är då till större del beroende på att nymålat mot icke-nymålade snickerier blir en stor skillnad. Inte så mycket att färgerna är olika.... 0500-N är dessutom så neutral att det går mot det mesta. Upplevs det slitet så måla även snickerierna. Köksluckorna kommer bli lite vaniljgula mot det hela, men vill ni inte låta lacka om dem så få ni leva med det :)

    mvh Karin

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag vet inte om du läser detta, såg att ditt inlägg inte var helt nytt. Jag har detta dilemma som många andra med vilken vit färg man ska välja och hittade hit till din blogg där jag nu fördrivit mycket tid. Trevlig läsning, tack!
    Vi valde nu 0500 eftersom jag sedan tidigare är otroligt trött på 0502Y, men har nu detta problem med lister, fönster och dörrar som många andra.
    Vi har redan satt in två nya fönster i en tillbyggnad som visade sig vara 0502Y, resten av fönstren ska vi måla om och har då börjat måla i 0500. Vi vill helst ha innerdörrar som är i 0500 och du skriver att det finns innerdörrar i den färgen. Vet du var dessa finns att köpa? Känns som det smidigaste alternativet och slippa måla om. Tack som sagt för en bra blogg!

    Ellen

    SvaraRadera
  11. Hej, vi funderar på att måla ytan ovan köksbänken i köket istället för kakel. Vad hade du rekommenderat oss för glanstal på färgen. Vi funderade på 20 men målaren rekommenderade "tålig" 35. Vad tror du?
    Tack på förhand!
    / Maria

    SvaraRadera
  12. Hmmm... är det ovanför vatten och spis så ska ni nog ta så tålig som möjligt, kanske 35. Man torkar ju och torkar och torkar där.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  13. Hej! Tack för en otroligt bra blogg! Tänkte måla lister och dörrar själv hemma men har läst att det finns både oljebaserad och vattenbaserad snickerifärg och att den vattenbaserade är svårare att få "fin" om man inte är proffs. Vilken sort valde du Karin? Och ska man måla både listen och trekantslisten (båda är vita)?
    /Isabelle

    SvaraRadera
  14. Intressant läsning och som jag blivit tokig på att list, innerdörr, fönster-tillverkare fortfarande håller fast vid 0502y. Målade den helt ombyggda övervåningen i 0500 för fem år sedan och har verkligen stört mig sedan dess på att alla dörrar och nya fönster/ balkongdörr etc, är så gula och solkiga. Kul att höra du säger att dörrtillverkare börjar fatta att 0500 är den nya standarden gillar verkligen inte det Stockholmsvita.! Men kikar man på doorias hemsida hålller de fast vid 0502y. Köpte dock ny innerdörr nyligen och ibland de 0502gula dörrarna hitta jag 5 dörrar ner i högen en som var i 0500 nyans. Bara dörrkarmen där kvar att måla. Men det är tröttsamt standarden borde vara 0500 från och med nu punkt slut.:)
    /Andreas

    SvaraRadera
  15. Tack för väldigt bra info! En fråga - har du då också samma färg som takfärg? Så väggar, tak och snickerier är allt i 0500-N? Är det samma glans/matthet på allt? Eller skiljer sig detta åt?

    SvaraRadera
  16. Hej Vaness, såg du längst ned. En liten notis, hade liten text först men jag gjorde den nu större så att man inte missar den så lätt, jag kom på att den kanske inte syntes :) Där står i alla fall att takvitt är 0300-N, alltså väldigt vitt. Och helt matt. Inte samma som på vägg alltså! Lycka till.
    Karin

    SvaraRadera
  17. Oj vilken intressant och bra blogg. Tack för den! Jag ska måla alla väggar med S0500-N och undrar vad du tror om glans 5? Dessutom har vi en öppen spis i rummet som ska målad "vit". Vilken kulör o glans bör man ha där? Samma?

    SvaraRadera
  18. hej !
    Det finns dörrar i 0500 men tex sweddoor som är stora dom tar mycket extra belat för specialfärger, så istället för 2500 kan en dörra med 0500 kosta 5000 kr, är det värt det? W

    SvaraRadera
  19. hej ! Du skriver att det i 0500 inte finns något färgpigment alls,,,men rent tekniskt om man ska vara petig så finns det färgpigment även i denna, dom stänker ner lite rött har jag har mig, men det är väl så lite så det inte syns...William

    SvaraRadera
  20. William, en 0500-N har neutral pigmentering, så det skall eg bara vara lite svart. Hade rött gått i skulle färgen heta någonting med -R. Går man upp i de mörkare tonerna från skalan 0500-N, så hamnar man i de ljust grå 1000-N, och 1500-N, och de ser nästan ljusblå ut, så kalla är de. Så, nej , det skall inte vara rött i :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. William har rätt, har varit i kontakt med Nordsjön om detta. Rent tekniskt kan det i princip vara vilka färger som helst i, det som mäts är den färdiga produkten som i uppmålat och torkat skick ska stämma med de olika %-satserna av pigment som följer standarden. De skiljer sig markant mellan olika färgtillverkare och färgtyper hur man till slut blandat för att nå samma slutresultat.

      Radera
  21. Hej Karin! Jättebra råd kring den vita färgen. Vi har fått rådet i färgaffären att ha 0509-N på väggar men obruten vit på lister, karmar och dörrar för att man ska uppleva en viss skillnad. Vad tror du om det? Eller räcker det med olika glans på 0500-N för att ändå markera skillnad?
    Med vänlig hälsning, Josefin

    SvaraRadera
  22. Hmmm, jag tror ni fått fel råd eller minns numret fel? N som är Neutral står för att det är INGET färgpigment alls. Och 0509-N skulle vara en färg som skulle utläsas 05% svärta och 09% "ingenting".... :) Men det kanske var något annat?
    mvh
    Karin

    SvaraRadera
  23. Nej men förlåt, 0500-N ska det stå såklart!
    /Josefin

    SvaraRadera
  24. Ja då förstår jag bättre :) !
    Jag tycker att obruten vit är för kall och neutral, och den kan dra i olika grader grått/vitt hos olika leverantörer och har inte någon exakt nyans. Om de inte menar 0300-N som är den vitaste, men kan upplevas som tippex på snickerier. Den har man i tak för att i tak är det ändå släpskugga som gör det lite mörkt. Jag skulle hellre förlita mig på att glansen var olika, om jag ville ha samma färg så får det bli så helt enkelt att glansen skiljer dem åt. Snickerierna bör ha halvblank (40) till blank (70) - (inte pianolack som är 90 det är jättejätteblankt) - glans. Lycka till!

    mvh Karin

    SvaraRadera
  25. Hej Karin!
    Nyss hittat din fantastiska blogg! Som en bibel av inspiration:)
    Dock undrar ja..följde rådet om 0500-N som vit väggfärg och 0300-N till taket. Vi har lagt ett vitt trägolv. Men jag tycker att väggarna känns väldigt grå..går lite åt rosa oxå. Skiljer enormt mkt melan tak/lister och vägg.. På burken står det S0500-N.. Har jag valt fel? Eller har de brutit färgen galet? El är jag knäpp? :)Kan jag lita på att varje färghandel bryter den lika när de får en färgkod?
    Tack för all inspiration!
    // Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Rosa låter mycket konstigt.... Men som jag nämner ovan, vitt är en finurlig färg som plockar upp det mesta i rummet, intilliggande ytors färger och dagsljus. Bor man i en lägenhet med stora fönster som vätter mot en röd fasad, så kan det när det lyser sol på fasaden in genom dina fönster - bli helt rosa inne. Men troligen är det din färgblandning som blivit knas? 0500-N slår gärna i blått, och kallt. Men inte ofta i rosa... Jag är ledsen att jag inte kan svara bättre än så :)
      mvh Karin

      Radera
    2. Hej igen!
      Okej. Jag ska jämför med en burk som en kompis har med samma kod. Tror det blivit galet. Tack för svaret!/Linda

      Radera
    3. Blir smått förvirrad. Håller själv på och försöker bestämma mig i denna djungel av vitt. Köpte bla. hem en provburk med S0500-N från en gammal och väl ansedd färghandlare som säljer Nordsjö. Nör jag frågade killen vad som var i så blev jag lite smått förvånad över att han svarade bla. rött.

      Radera
  26. Finns det möjlighet att bryta färgen i 0501-Y som borde bli ett mellanting?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Mitt eget personliga favoritrecept!! Jag låter alltid bryta "en halv" stockholmsvit nu förtiden, men det gör jag hos en färghandlare jag handlar färg av ofta så de har mitt recept inlagt. Men , det är motsvarande 0501-Y, dvs lite lite gult i en ganska kritvit nyans :) Så du kan höra med din färghandlare om de kan bryta så. // Karin

      Radera
    2. Hej Karin! Det vore skoj att få höra varför du gått från 0500-N till 0501-Y:-)
      Mvh Leif

      Radera
  27. Om man har fönsterbågar i 0502-Y, kan man kanske måla fasaden i 0501-Y för att få ett mellanting. Inte riktigt så gult men ändå inte bländande vitt /Anna

    SvaraRadera
  28. Tack för alla superbra tips! Om jag har målat fönster/fönsterfoder och dörrkarmar/dörrfoder i Alcros vita färg Snö, ( som skall vara närmast ncs 0500-n) blir det snyggast om jag målar innerdörrar och väggar i samma vita färg. Vill ha vitt men inte grått och inte heller gult. Min tanke är, om jag har samma vitt överallt så blir det finast? Har dock Nordsjövit som skall vara något mitt i mellan 0502-y och 0500-n i ett rum redan. Den ser inte vit ut mer " varm" lätt gul/grön i norrläge och önskar ha vitare i resten av huset. Har du ngt bra tips hur jag skall göra?��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som att du vill ha vitt utan nyansskillnader mellan foder och vägg, låter det som i ditt resonemang. Så visst skall du använda Snö (eller då 0500-N) på både vägg och snickerier. Men glansen kommer att skilja sig åt. Väggfärg är ju mattare än snickerifärg, och har inte samma sammansättning. Men visst kan ni ha samma nyans, det hade jag i det hemmet jag har fotat ovan. Där hade jag 0500-N på både väggar och snickerier och resultatet var helt vitt överallt. Lycka Till!
      Karin

      Radera
  29. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  30. Hej! Intressant läsning kring vita nyanser! Jag skulle vilja få bättre kunskap kring hur omgivande färger "smittar" på vitt. Tex utifrån vilket väderstreck ett rum ligger i, om det finns mckt skog/grönt utanför, hur färgen på golv, textilier påverkar olika "vanliga" vita nyanser. Sen undrar jag över skillnaden mellan S0502-Y jämfört med 0502-Y. Den förstnämnda har ju svart i sig- upplevs den som "grönare" om den "smittas" av grön skog och norrläge? Eller är det tvärtom? Någon av dessa färger ( nä, minns inte vilken tyvärr) har vi målat med i ett sovrum mot norr med skog utanför, jag upplever ofta att den ger ett grönt intryck. Inte kul... Vore tacksam för lite tips och tankar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! S i prefixet "NCS S" betyder inte svart, utan det är bara standardangivelsen för NCS = Natural Colour System, Second Edition. Som är den nuvarande standarden. Så en 0502-Y är bara en slarvigt angiven kod som är samma kod som NCS 0502-Y, eller NCS S 0502-Y. Norrlägen brukar dra färgen åt en kall, blå ton, och söderlägen drar väggfärgen åt en varmare, gul ton. Men det är inte så enkelt som det låter, till detta kommer faktorer som om du får in reflekterat solljus från en fasad mitt över gatan, som kanske är faluröd eller kritvit, och detta färgar in det ljus som du får in i ditt rum, och denna färg som förs in förstärker rummets karaktär. Dvs, ditt rum blir mer rött, eller mer vit-ljust. Eller har du trädkronor utanför, så kan rummet upplevas mer grönt en solig dag då solkatterna dansar över löven... Ja, det är så klart en helt individuell upplevelse, nästan, för varje rum, men norr och söder kan man i alla fall oftast säga vara antingen kalla eller varma rum. :) // Karin

      Radera
    2. Jag blir lite förvirrad nu eftersom jag har 2 färprover hemma från Jotun: 1453 Bomull S 0502Y respektive 1001 Egghvit 0502-Y. I färgbutiken säger dom att färgen Bomull, dvs S0502-Y är gulare, vilket jag håller med om. Eftersom vår målare köper sin färg via Beckers så blir jag ju fundersam vilken färg jag eg skulle få om det är som du menar att det är samma färg ( S0502Y och 0502Y). Tack f ditt svar och en trevlig sida!

      Radera
    3. Hej! Man ska komma ihåg att när färgleverantörer har gett egna namn och koder, som 1453 Bomull, eller 1001 Egghvit, så har de tagit fram egna recept som de tycker är den kulör de vill ha i sin kollektion. När man efterfrågar motsvarande NCS koder för dessa, får man de NCS koder som LIGGER NÄRMAST. Alcro har också så. Ber man om NCS koden för en namngiven färg (Bellini, Duva, vad som helst) så får man närmaste NCS kod. Dvs, en liten liten felmarginal finns. Så, vill du ha färgen 1453 Bomull eller 1001 Egghvit så får du nog köpa det märket som du har i handen. Det kan bli jätteannorlunda, att översätta via NCS då en 1-3% felmarginal (tror jag det är?) kan uppstå. Så, av dina två Jotunprover KAN det vara så att den ena är lite lite gulare. Men inte tillräckligt mycket för att få ett annat värde än 0502-Y. Hoppas du förstår hur jag menar. Karin

      Radera
    4. Hej!
      Ville bara inflika en sak, väldigt sent dock :)
      Det är skillnad på S 0502-Y och 0502-Y. Utan S är kulören från den första NCS-upplagan och den är mindre gul (varför vet jag inte, det är ju samma kulörthet). Med S är från den andra och senaste upplagan och den som man brukar använda numer. Så det handlar inte om olika fabrikat utan olika upplagor av NCS :)

      Radera
  31. Vilken toppen blogg! Precis vad jag var ute efter! En annan fråga. Vi bygger ett nytt hus nu och de flesta fönster och dörrar har vi (tyvärr) beställt i S0502-Y. Huset är helt i lättbetong och jag skulle vilja ha S0501-Y på väggarna, för att få en lagom brytning mot dörrar och fönster. Jag ska beställa en provburk för att jämföra. Dock kommer taket att vara i S0500-N och inte S0300-N, undra om det blir för vitt? Just därför tror jag att S0501-Y på väggarna blir bra. Men i badrummet så är ju de flesta vitvaror vitare än S0502-Y. Tänker då främst på toalett och handfat. Här känns det mer naturligt att välja S0500-N på väggarna eller vad är din erfarenhet här? Tack på förhand! /Jempa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jempa! Jag tror faktiskt inte du med ögat kommer att upptäcka skillnaden 0502-Y och 0501-Y. Eventuellt kommer ni bara att se det som en glans-skillnad, eller ögat luras tro att materialen målad väggyta och trä-snickerier helt enkelt upplevs olika... Inte helt katastrof tror jag. Taket brukar vara i 0300-N, där har du andra saker som släpskugga som sveper över hela ytan, och därför brukar det målas så vitt. 0500-N är mer väggnyans. Taket blir dessutom smutsigt och gulnar med tid, och det målar man inte så ofta om så det är bättre att ta lite höjd med för vitt i början. Det vita taket är vi vana att se, och ok mot nyansbrytning mot stockholmsvitt. Det enda som kan hända hemma, är alltså att snickerierna möjligen upplevs lite för gula, men jag tror inte det är så akut att ni kommer vilja måla om allt, som sagt, utan att det kan uppfattas som en material-nyansbrytning bara. // Karin

      Radera
    2. Tack Karin för ditt svar. Just nu kliar sig färghandeln i huvudet för att få fram en S0501-Y. De rekommenderar gärna att jag heller tar den gamla färgen 0502-Y istället?! Alltså utan "S", med mindre gult i. Du har inte ditt fiffiga recept nedskrivet?

      (I taken kommer vi att ha akustiktak, så den ytan behöver vi inte måla, den är redan infärgad. Kan hända att det är 0300-N, som du säger. Ett rum väljer vi dock kulör i taket). På vissa ställen är det högt i tak och stora fönsterpartier. Väggarna är putsade, det är alltså ingen gips eller tapet, så vi får se vart vi landar i färgvalen här...
      /Jempa

      Radera
    3. Ja, mindre av det gula helt enkelt. Halvera den gula pigment-dosen... Jag låter blanda mina färger gammaldags hos en linoljetillverkare, och de halverar bara dosen gulpigment. Det borde en modern data-färgblandare också kunna göra :) Lycka till! Karin

      Radera
  32. Hjäälp!
    Vi har beställt ett nytt o fint kök med målade luckor i S1002-Y. Snickerierna skall målas i S0502-Y.
    Grå skiffer och grå harmoni är tips på bra färgkombinationer mot färgen på luckorna. Men då köket vetter mot norr känns de färgerna alldeles för mörka. Kan du ge råd om en ljusare färg som harmonierar till köket. Är inne på att måla väggarna i samma som snickerierna d v s S0502-Y. Tacksam för tips./Annika

    SvaraRadera
  33. Hej Karin, hur blir det om man köper färdigmålade lister i 0502-y och sedan målar dem själv i 0500N. Alla foder och dörrar samt väggar är i 0500N så jag vill ha det enhetligt men har svårt att hitta färdigmålade i rätt färg och storlek

    Tack
    Marianne

    SvaraRadera
  34. Hej! När du ber om 0501 (halva receptet på stlmsvit), utgår det från S 0502Y eller 0502Y? Är det bara halva mängden gult då, dvs man behåller samma svärta? har köpt sååå många provburkar i vitt men vet nu att det blir en av dessa, vilken rekommenderar du, kommer man se skillnad? Tacksam för svar Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, jag har då kommit överens med färgblandar-personalen att de tar bort "hälften gult" från 0502-Y... mvh Karin

      Radera