torsdag 7 mars 2013

VAD ÄR DET FÖR NUMMER PÅ DEN PERFEKTA LJUSGRÅ VÄGGEN



Hej torsdag! Idag hittar jag denna finfina bild från Fantastic Frank, mäklarna. Och har ni sett en sån perfekt grå vägg! Mumma. Precis en sån jag babblat om allt för länge nu. Som det ska blir här, när tapeter rivits och det har spacklats x antal kvm vägg.... En mjukt ljusgrå vägg som denna skapar harmoni och en lugn känsla i ett rum, den är tillräckligt ljus för att inte kännas som "en färg" och tillräckligt mörk för att ge de vita snickerierna utrymme att synas som just - snickerier i kontrast. Den är helt perfekt. Den har inget grön-, röd- eller blåstick, det är en helt neutral grå. Vackert mot alla färger, den kommer inte att "dra iväg" åt ett håll om du lägger in en röd matta eller har en blå soffa. Men visst är det en ganska varm grå? Så eventuellt är det lite gult i fast man inte anar det. Jag gissar att denna vägg är nånstans i nyans och mörkhet NCS 1000-Y, eller NCS 1500-Y och snickerierna NCS 0500-N eller möjligen stockholmsvita 0502-Y. Man kan även testa den helt neutrala 1000-N eller 1500-N, men det skall jag hissa en varningens flagg för att den drar lätt i blått väl på väggen! Det är svårt att säga utifrån bilden, dagsljus och golvets färg och möbler spelar in, norrläge, söderläge, så om du är osäker ta och måla upp en liten kvm av flera grå. Passar i de flesta miljöer, klassisk som modern. För vi är ju ganska många som tröttnat på vitt överallt. Själv ska jag ha ljusgrått liknande denna nyans i tv-rummet och/eller vardagsrummet. Just på denna bild gör sig den grå nyansen väldigt bra mot de träfärgade Thonetstolarna också, hundraåriga stolar som väl aldrig varit så populära som nu! Kram på er i solen, vilken våååååååår!






PS Tack för all fin respons för inlägget om IKEAs nya kökssystem jag visade igår här! Vad många ni var som gillade det, och uppskattade den fulla redovisningen :)


PS 2, fick en fråga om man kan ha denna nyans i modern miljö. Absolut kan du det! Denna enkla grå har bara "svärta" i sig. Alltså bara svarttoner, eller som en skuggverkan som gör vit mörkare. Inga färgpigment. Så den passar till alla andra färger, bryter inte iväg i fel håll. Den är som en dämpad mörkare mildare variant av vit. Och gör sig i äldre miljö, funkis, och modernt.

17 kommentarer:

  1. Jättefint! Återkom gärna med färgnummer!/ Karin

    SvaraRadera
  2. Jag skrev ju det :) Det är NCS 1000-N eller NCS 1500-N, omöjligt att avgöra vilken på bilden (dagsljus, skuggor etc). Men troligen den mörkare, dvs NCS 1500-N. Och snickerierna 0500-N.

    SvaraRadera
  3. Jag körde på 1000-n i matt Pashmina på väggen och halvblank 500-n på alla snickerier inkl trappsteg i vårt trapphus - blev sjukt snyggt och en bra neutral övergång mellan tapeterna i övriga rum. Tack för tipset!!

    // grannen Therese

    SvaraRadera
  4. Härlig grå ton! Jag hade den i en tidigare lägenhet. Den framhäver stuckatur (om man har sådan), som målats vit, på ett vackert sätt. Kan också vara en gnutta gult i färgen på bilden, 1502-Y, eftersom den känns rätt så varm.

    SvaraRadera
  5. Så snyggt, hoppas du blir nöjd med dina väggar när du väl hamnar i målar stadiet :)

    SvaraRadera
  6. Miriam, ja när jag hamnar i målarstadiet .. ojoj vad det ska bli kul. Och gå åt färg, och ork och energi :))))

    Lovina, ja kanske, men jag har -Y grått i vinterhuset och den känns mycket gulare... Men det är nog omöjligt att avgöra på skärmen, dessutom är bilderna ofta retuscherade :)

    Grann-Therese, vad ROLIGT att det blev bra, och i ert vackra vackra hem. Kul att ni blir nöjda :)


    kram Karin

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Har funderat att sätta en diskret färg som denna på våra vita väggar för att slippa allt VITT (även om vi gillar den ljusa känslan). Tror du den passar lika bra i en "modern" (2007) lägenhet.

    Hälsningar från Järla Sjö :)

    SvaraRadera
  8. Jaa, absolut! Den är lika enkel att matcha allt möblemang som vitt, eftersom den bara har "svärta", alltså lite skuggnyans av svart i sig. Inga toner. Så den passar i äldre som funkis som modern miljö. Bara kör på :) (Jag lägger till det i texten, tack att du frågade) :)

    Karin

    SvaraRadera
  9. Vi körde 1500-N i vårt sovrum efter att ha läst ett annat inlägg på din blogg och det blev så himla snyggt och bra!!!

    // Jessica E

    SvaraRadera
  10. Vad roligt att höra Jessica, glad att jag inspirerat er till att välja nåt enligt mitt tips - och att ni blev nöjda!! :)

    Karin

    SvaraRadera
  11. Väldigt fin färg, som målare kan jag nästan garantera att det är NCS S-1000-N! :) Kom ihåg att om ni ska blanda i gult att även snickerierna gör det, annars skär det sig!

    SvaraRadera
  12. Nu kommer jag in sent med min fråga, men brukar man om man valt en ljus nyans till snickerna, även ta den på taket? T.ex. 500N på snickerier och 500N på tak. Eller bryter man av med helvitt tak så att det inte blir för grått? Om det spelar ens roll. :-)

    SvaraRadera
  13. Hej Kai, ja takvitt är något annat, det är helt vitt. Eftersom det är lite släpskuggor i taket måste det vara så vitt som möjligt för att uppfattas vitt. Rätta kulören för takvitt är NCS 0300-N.

    Karin

    SvaraRadera
  14. Tack tack! Jag tänkte göra mina snickerier 500N denna månad. Jag har tidigare drabbats av att ljusare färger på snickerier gulnar. Är det något jag riskerar med detta eller som påverkar den typ av färg jag väljer? Det jag använt tidigare är oljebaserad färg och den gulnade snabbt i mitt solrika hem.

    Återigen tack!

    SvaraRadera
  15. Ja, det är absolut oljefärgen som gulnar, vad du än väljer för kulör... Nuförtiden är standard vattenbaserad färg, som inte gulnar lika mycket alls...


    Karin

    SvaraRadera
  16. Älskar det gråa mot vita snickerier! Är sugen på att måla väggarna så och samtidigt lägga in en sisalmatta i hallen och ev matrummet. Hur går det ihop med ljusgrått? Eftersom sisal ofta är lite gulbeigeaktigt.

    SvaraRadera
  17. Hej! Jag ska flytta in i en nybyggd modern lägenhet med 3,5 meter upp till taket. Funderar på att måla sovrummet grått. Vill helst få det att kännas mysigt o ombonat. Vad tror du om att måla väggarna ca 3 m högt o sen ha det vit högst upp? Eller blir det konstigt? Tacksam för all input. Mvh Madeleine

    SvaraRadera