söndag 14 april 2013

INSPIRATION FÖR MYSIGT TV-RUM HEMMA




Äntligen vår! Efter en lång dag ute i trädgården (och vad många trevliga grannar jag har!) så ramlar jag ned i vad som skall bli biblioteket/tv-rummet. Och kollar inspiration för vägen framåt för det som skall bli hus-mys-rummet. I tv-rummet skall det vara tillåtet att slappna av och inte ha den uppradade snyggstilen som det blir i vardagsrummet där det är mer finsittning och vuxenredo att kunna slå sig ned med vänner och en kopp kaffe eller ett glas vin utan att plöja sig fram genom leksaker och dvd-fodral. Men här, här där jag sitter just nu, skall det bli ett avslappnat mysrum. Så befriande. Och ganska likt denna bild ovan har jag just nu i huvudet för vårt tv-rum. För mysiga avslappnade rum bör man ha en stor mjuk inbjudande soffa som man inte är alltför rädd om när man har små barn - vitt utgår alltså för min del med tre små barn. Vår "gamla" grå soffa har redan hamnat här, och det ligger en tjock stickad pläd, och jag väntar på kelimen som var planerad hit. Och det var också den på bilden!! Men en annan färgställning. Bilden ovan dök upp som pressrelease i inboxen häromdagen är klockren helt enkelt. Det är Boråstapeter som var avsändare, med nyheterna om sina nya enfärgade tapeter "i dämpade färgskalor som rör sig mellan sockrigt vitt till denimblått och skymningssvart". Enfärgade tapeter är bra om man inte skall ge sig på hela bredspackla-slipa-måla-karusellen. Och tapeter ger, just för att de är tapeter och inte målad yta, en mjuk och behaglig atmosfär med lite mjukare ljud (papp är ju bättre absorbenter och sämre återgivare av ljud, vilket är bra, gipsplattor/spackel som är lite hårdare ger hårdare klang på ljud) och de upplevs helt enkelt mjukare än spacklad yta. Hos oss blir det målat för det skall platsbyggas massa bokhyllor runt två väggar så det är enklast utan tapet då. Mattan kommer från Chhatwal Jonsson  , och zick zack kudden i Missonistil tipsar en läsare är från rosenhof Art Factory. Love it! Lampa från Gubi, självaste Grasshopper. Och den gudomliga stickade pläden vet jag ej, får ta reda på det! kommer ifrån Ceannis, heter Chunky Throw finns bl a här. Så, gärna copy paste rakt in i mitt tv-rum just nu tack, men jag skulle nog byta ut just gul mot en annan accent, gärna puderrosa eller blekblå. Trevlig kväll på er!



PS Tapeterna heter Mineral och finns i butik fr o m 7 maj


Bild Boråstapeter

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig bild. Vilken inspiration
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Fint! Men är inte kuddarna från Rosenhof Art Factory? Jag har dem själv nämligen.
    Mvh
    Maria

    SvaraRadera
  3. Kul att ni gillar det! Supermysig och inspirerande bild tycker jag själv :) Och tack Maria, du har nog rätt, jag ändrar det (såg att C-J's zigzagkudde som är snarlik faktiskt inte fanns i gult!). Tack för tips och kommentarer tjejer,

    kram Karin

    SvaraRadera