torsdag 23 maj 2013

VACKERT PUTSAT 20-TAL





Hej torsdag! Idag har jag haft nöjet att kika hemma hos en kund på ett vackert hem. Ett 20-talshus i puts. (Det är inte det fantastiska huset på bilden (som jag hittade här) men i mitt huvud ser huset redan ut så.) Idag samlar jag lite inspiration till dess fasader, så att jag minns hur jag tänkte. Och jag tänkte; återställa till tvåfärgad fasad, ljusa knutpelare, ljusa putsade fönsterfoder, ljusa kapitäl (kuddarna överst på knutpelarna).




Fönstren i den översta bilden stämmer inte med mitt projekt (det fina huset har fönster som är 10-tal), och jag skall ju uppnå 20-tal. Vad är det då? Jo, 2-luftsfönster, dvs ett fönster med mittpelare och två "halvor", och spröjsen skall vara så att rutan delas in i 2 eller 3 lika stora delar. Precis som ovan m a o. Även i denna fasad ser man att 20-talsfasaden är tvåfärgad, men här tvärtom med är pelarna och fodren mörkare (svagt grå) och själva fasaden ljusare (bruten vit). Visst är det lustigt hur samtiden är blind för sina egna misstag? Då, på 50-talet, sminkade någon om huset jag kikade på i vackraste 20-talsstil, och gjorde om det till......




......till ett beige 50-talshus. Betonade knutpelare togs bort, putsade fönsterfoder bort, fönsterluckor bort, troligtvis var det då den vackra balkongen rök och så en jämn beige 50-talsputs över alltihop. Som tur är - som man säger i byggnadsvården - är det "reversibelt". Det går att återställa. Och husets volym och linjer är så vackra, det brutna stora taket så magnifikt och tidstypiskt, det är som att huset bara väntar på att återfå sin rätta karaktär igen. Nu skall huset få bli ett 20-talshus igen. Så, det var dagens spara-i-minnes-arkivet-här-på-bloggen. Och inspiration till er. God kväll :)


Bild 1 fasadputsning, 2 här, 3 studio karin

3 kommentarer:

  1. Spännande projekt och matnyttig information. tack för att du delar med dig av dina kunskaper. Trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  2. Den vackra putsade villan finns i Helsingborg kan jag berätta! Tyckte jag kände igen den på bilden och mycket riktigt ligger den på samma gata som våra vänner bor. Jag gillar verkligen hur du blandar informativa och utbildande inlägg som detta med tips och inspiration. Favorit bloggen absolut!

    SvaraRadera
  3. Haha vad roligt :) Kul att du kände igen det, och roligt att du delade med dig.
    Och - tack :)))
    mvh Karin

    SvaraRadera