onsdag 12 mars 2014

TRENDSPANING (FOREVERKLASSIKERN) GUSTAVIANSKA STOLAR



Hej onsdag! Är det bara jag eller ser ni också gustavianska stolar överallt. De dyker upp i inredningsmagasinen igen, på framsidor, i artiklar. Och när uber-trendkänsliga fastighetsutvecklaren Oscar Properties har placerat vita gustavianska stolar i sina lyxiga nyproduktioner tillsammans med Bertoia stolar, då vet man att de är på g de där stolarna. (Bertoia chair = very chic, very trendy, amerikanske Harry Bertoia som var verksam i Amerika på 50-talet och hängde med ikoner som Bauhaus-arkitekten Walter Gropius och möbelformgivaren Charles Eames - no presentation necessary). Och där alltså, tillsammans med betydligt yngre trendikoner, står gustavianska stolar. Ikoner i sin egen klass, de med. Alltid rätt, aldrig fel. Har funnits, typ, jämt. Möjligen fasar de gustavianska stolarna in och ut ur trendkurvor, men stolar av den kalibern skall ju inte befatta sig med trender. De lever sitt egna liv och finns alltid ändå. De är liksom en Wegner-investering, en stol-investering för livet. Min kära mor köpte sina hantverk till gustavianska stolar på 80-talet. Och de är - trots ihärdiga aaaaaktaaaaaa minaaaaa stooolaaaaar - dängda av en trebarnsfamilj i 30 år och de är som nya i trästommen. Inget rackel. Så visst förtjänar de ett ny-uppsving. Och här står de så, ett gäng nytolkade gustavianska stolar i Oscar Properties nyproduktion. Nypolerade, nyvita, och med chict enfärgat ljusgrått tyg. Love it. The next big thing. Och kom ihåg var ni läste det först. Att blanda klassiker som dem med moderna kök och 50-talscoolingar är alltså inga problem. Och vet ni varför jag märker gustavianska stolar överallt? Jo, det är som när man är gravid och bara ser magar överallt. För i min nya studio skall vi sitta tre st tjejer med egna företag, och nu ska jag passa på att outa min ena kollega som skall sitta där med mig; Stolen.nu . Tillverkare av gustavianska möbler av den exemplariska-svensktillverkade-efter-konstens-alla-regler-hantverksmässiga sorten (och inte asiatiska grova kopior). Så, därför, tror jag att jag ser dessa stolar överallt. Jag är jävig. Men visst gör de sig bra i ett modernt kök, lika bra som ett gäng Wegner. kram på er




Bild Oscar Properties

2 kommentarer:

  1. Hej! Vi är i färd med att sälja lägenheten och mäklarens hemstylist dömde ut våra stolar som omoderna :) Stolarna är Carl Malmstens Vardag i ljusgrått och är en present som vi verkligen gillar. Hur kan man uppdatera dem? Och till vilket slags bord?

    SvaraRadera
  2. Håller helt med, är riktigt snyggt med dessa gamla stolar som i sig har hög klass men som du skriver under viss tid hamnat i skamvrån nästan.
    Vet du möjligen tillverkare av matbordet respektive köket?
    /Thord

    SvaraRadera