tisdag 6 maj 2014

INSPIRATION FÖR UTEKÖK




Hej tisdag! Det kom från ingenstans, eller jo möjligen seglade de in från sommarstugor och tog sig hela vägen in till trädgårdarna i stan. De upplever en renässans i alla fall, och stormar fram bland diskussioner mellan kompisar och i mitt eget huvud. Uteköken. Utekök utekök. Nu är det minsann inte en liten skämsig diskbänk lutad mot sommarstugans baksida längre, nu skall de planeras med rätt avstånd till grillen, ordentligt med arbetsyta och allra helst en kran också. Redan förra året vigdes ett helt nummer Hus & Hem åt detta fenomen, och jag skrev om några idéer redan då. Och i år är det ännu tydligare, alla vill ha ett i trädgården hemma. Så idag lämnar jag de gulliga uteköken för sommarstugan därhän, och kollar in lite mer rediga utekök som skulle kunna få trona i trädgården hemmavid. Nu har ju vi inte ett klimat som är anpassat dessa kök jag visar idag, så se det som inspiration, eller möjligen i kombination med ett litet skärmtak eller placerat under taksprång. Ovan ett riktigt snyggt utekök med platsbyggda luckor i svart spont och trären spont på väggen. Skulle fungera lika bra i vitt eller grått så klart. (Har man inte svart fasad så tycker jag inte man skall ge sig på svart utekök.) Detta kök har vattenkran och till och med en eldstad och belysning!





Utekök placerat ute i trädgården, ej mot fasad. Rena raka linjer, fantastiskt fin arbetsbänk som "viks ned" och även blir utekökets underrede.




Lagom stort utekök, ca 2,5-3 m ger bra arbetsyta och dessutom plats för vatten. Har man inte vatten vid uteköket så tipsade jag igår här om hur man kan lösa vattnetsituationen snyggt. I detta utekök har man öppen planering och avställningshylla under arbetsbänken. Gillar den smarta detaljen med stången upptill där man kan hänga redskap på kökskrokar. Återigen, denna lösning kan ju stylas olika med vit spont, röd eller vad man nu har på just sin fasad. Matcha gärna huset m a o. Just den här svarta fasaden och den lite mindre uteköksmodellen får mig att tänka på ett utekök (eller som det hette på 70-talet; "diskbänken ute") vi hade i sommarstugan. Där stod jag och min storebror och dividerade vems tur det var att diska (= mycket jobbigt) och vems tur det var att skölja (doppa i vatten och vänta på att den som diskade blev klar med nästa grej = inte jobbigt). 




Litet behändigt betongkök. Glasbehållare till vattnet, arbetsyta och så har man gjort plats för grillen i själva arbetsbänken. Snygga öppna hyllor, med plats för ved undertill.




Liknande lösning i betong, men fristående. Och sjukt snygga möbler, bordet med bänkar och däckstolar i förgrunden! Matplatsen ute skall naturligtvis stå nära uteköket, precis som inne.




En uppdaterad version av gamla-diskbänken-utanför-dörren-på-sommarstugan med snygg modern och lång diskbänk i sten eller polerad betong. Kunde även vara stålbänk hela vägen över. Här matchad met metallhyllor upptil, liknande finns ju som hatthylla på det stora varuhuset tror jag.




Avslutar med ett utekök i uterestaurang-skala. Möjligen lite stort för vårt klimat, men man kan ju även tänka utanför boxen ibland och kika på annat. Thats all folks idag, utekök utekök. Hoppas ni gillar inspirationen! Vad jag hittar på hemma som utekök lär följa, förra sommaren snickrade jag en långbänk med kalkstenstopp som jag skall designa någon form av kompletterande utekök till.




Bilder pinterest



2 kommentarer:

  1. Måste verkligen säga att jag verkligen uppskattar din blogg Karin, på riktigt! Det är alltid så mycket substans och så mycket mer djupgående än många andra bloggar som många gånger bara handlar om styling och produkter. Hos dig lär man sig faktiskt något. Kommer ta med mig mycket från din blogg när jag ska bygga hus till hösten! Tack tack :)

    SvaraRadera
  2. Åh tack :) Det var snällt sagt, och gör mig glad. På riktigt :)
    Karin

    SvaraRadera