tisdag 26 januari 2016

EN LAMPKLASSIKER OCH PERSONLIG ANTIKVITETSFAVORIT - KOMMER NU I NYPRODUKTION



Hej tisdag! Idag skall jag visa er en personlig favorit som jag har jagat på nätauktioner under hela 2015 men inte lyckats knipa någon till ett vettigt pris. En takarmatur som är i mässing, och har varit ganska sällsynt att finna, en antikvitetsklassiker helt enkelt. Inte jättegammal, faktiskt "bara" från 70-talet. Men då 70-talets armaturer för mig oftast är stora bumliga, vita och i plast så har denna finurliga sak vunnit mitt hjärta dels pga mässingen, dels pga hur den smart kan anordnas i ett antal olika "looks" genom att man varierar de två kvarts-sfärerna runt de två cylindrarna i mitten. Alla versioner blir jättefina, se bilderna som alla är sparade från mitt lauritzkonto i kölvattnet av mina nätauktionspaningar. Jag hade bespetsat mig på denna armatur för att hänga över mitt matbord (som visats här). Takpendeln är formgiven av Louis Weisdorf 1972, och 70-talet gjorde ju uppror mot det mer luxuösa och påkostade detaljerna som man sett under 60-talet. De 70-talslampor som tog sig till produktion var massproduktionsvänliga och gärna i plast, och gärna billiga. Det var tidernas melodi. Men denna sköning är i exklusivare materialet mässing, och trots detta tog den sig hela vägen till produktion. Weisdorf tog i och för sig fram fler modeller, så kanske var det tidens stramhet som gjorde att det alltså bara var takarmaturen som man lät tillverka.




Alla komponeringar av delarna är lika snygga, denna ställning är också en favorit - nu är armaturen en downlighter.





Lite mer asymmetriskt ställd, med både up-och-downlight.




Och som alltid, är det detaljerna som avgör om mitt hjärta är vunnet. Och vet ni vad. Nu behöver jag inte leta och buda skyhöga priser på lauritz längre - efter så lång tid av smygspaning bakom kulisserna (man vill ju inte vara med och trissa priserna hehe) så kommer denna armatur nu ut i nyproduktion. Yes, box. Bästa Gubi med näsan i vinden för trender har låtit ta fram denna på nytt. Jag hittar inga bilder än, men ser namnet här och anar skönheten i detaljbilden här. Spännande, troligtvis hänger denna på möbelmässan och priserna kommer ut i katalog. Skall bli kul att se. Trevlig tisdag på er vänner.



Bild lauritz



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar