måndag 22 februari 2016

GOLVAD AV ANTIKMÄSSAN



Hej måndag! Jag kan bara konstatera att jag blev helt golvad av antikmässan i helgen. Den vanliga möbelmässan har jag sett så ofta och det är alltid lite samma samma. Det är ju trots allt det bästa, men allt ur sin egen samtid; nu. Men när man unnar sig nya upplevelser, ja då jäklar slår alla sinnen till! Jag har aldrig gått på antikmässan förr, och jag inser ju nu att självklart skulle jag få se alla de fina armaturer och möbler och prylar jag budar på och trånar efter på nätauktionerna just där. Den ena produkten finare än den andra. I genuina material. Och varför är det så kul då? Jo, där står på rad alla produkter som är utvalda som de snyggaste sakerna ur sin samtid vare sig det var antikt 1700-tal, klassiskt sekelskifte, ubercool 40-talsfunkis eller 70-talshipster. För det är ju inte bara hundraårsgammalt som är antikviteter, nä mer nutida antikviteter som 30-40-50 tals-funkis finns ju också så klart! Och 70-tal om man nu behagar det. Montern ovan var lika snygg som om ett danskt designföretag hade ställt ut på vanliga möbelmässan. Den med samtida möbler och design och samtidstrender. Men icke, montern ovan är i genuin högfunkis, och takarmaturen är så klart en mycket populär Hans-Agne Jakobsson i mässing och glas. 




Naturligtvis finns det mycket av äldre antikviteter, också. Äkta matsilver hade man kunnat köpa en hel kappsäck full, och fina gamla beslag och spännande detaljer kunde man sakleta i timmar om man hade tid.




Mycket som jag såg hade jag gärna plockat med hem, som den Werner-Panton-eska tavlan i svartvitt, eller varför inte ett par snygga stolklassiker (just på bilden ett par Eames), eller i stort sett vad som helst från vilket sideboard-stilleben som helst. Det finns en billigare del också, som kändes som världens största loppis. Där hade man kunnat fynda glas och porslin och armaturer som inte var alltför dyra, det fanns hur mycket som helst. Nästa år är det jag som åker dit med en antikmässan-sparad peng, för inte kan jag låta världens finaste bordsarmatur stå kvar på ett loppisbord som jag gjorde i fredags - och ångrade gruvligt när jag kom hem :)



Bild studio karin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar